Denkt u dat uw kind meer kan dan het laat zien op school?
De praktijk in Oisterwijk is vanaf de Ringbaan binnen 10 minuten met de auto te bereiken.
Vanaf Ringbaan Oost, neemt u de afslag links naar de Bosscheweg. Op de rotondes neemt u de tweede afslag richting de Heukelomseweg. Vervolg uw weg naar de Tilburgseweg. De praktijk bevindt zich aan de linkerzijde.
Vanaf Ringbaan Zuid, neemt u de afslag rechts naar de Kempenbaan. Ga de A58 op richting Eindhoven/'s-Hertogenbosch. Voeg in op de A65 richting 's-Hertogenbosch/Oisterwijk. Neem afslag 2 richting Berkel-Enschot. Neem op de rotonde de eerste afslag richting de Heukelomseweg. Vervolg uw weg naar de Tilburgseweg. De praktijk bevindt zich aan de linkerzijde.
Indien u met de auto komt, wees u zich er dan van bewust dat er geen wachtruimte is.
Even voorstellen
Zo ga jij met zelfvertrouwen en plezier naar school
Remedial Teaching
Ouders kunnen hun kind aanmelden
Bij Annemart voor een telefonisch intakegesprek. Het intakegesprek is kosteloos. Tijdens het intakegesprek bespreken we de specifieke hulpvraag van uw kind en bekijken we samen of ik passende begeleiding kan bieden. Een belangrijk doel van de intake is dat ouders en kind het vertrouwen krijgen stappen vooruit te kunnen maken en er een goed gevoel is
Bij Annemart.
Tijdens het rt-traject wordt er gewerkt volgens de cyclus van handelingsgericht werken: signalering, diagnostisering, remediëring en evaluatie. Door middel van didactisch onderzoek wordt een beeld verkregen van het niveau van het kind. Deze gegevens vormen uitgangspunt voor de opzet van de begeleiding.
Wanneer de begeleiding wordt opgestart, zal er een handelingsplan gemaakt worden. In het handelingsplan staat o.a. het beginniveau van de leerling beschreven en aan welke doelen er gewerkt gaat worden. De begeleiding vindt wekelijks plaats op de praktijk in Oisterwijk. Behalve didactische begeleiding is sociaal-emotionele ondersteuning een belangrijk onderdeel van de aanpak. Door te leren doorzetten maar vooral door positieve feedback en te werken aan succeservaringen worden zelfvertrouwen en motivatie vergroot. Dit zorgt voor een positieve instelling en vermindert faalangst.
Gedurende de uitvoering van het handelingsplan zijn er steeds tussentijdse evaluaties en gesprekken met ouders en/of school om de vorderingen bij te houden.
De duur van het gehele rt- traject is afhankelijk van de vorderingen maar ook van de aard van het probleem of problemen. De doelen worden gemiddeld genomen gesteld voor een periode van drie tot vier maanden waarna een evaluatie plaatsvindt.
Wat is remedial teaching?
Bijles/Studiecoaching
Voor leerlingen in het voortgezet onderwijs is de aanpak gericht op vakinhoudelijke ondersteuning
waarbij zoveel mogelijk wordt aangesloten bij de methode van de onderwijsinstelling. Bij bijles wordt
de lesstof meestal herhaald op dezelfde wijze zoals deze op school wordt aangeboden.
Bijles is voor leerlingen die moeite hebben met een bepaald (onderdeel van een) vak. Zij hebben de
stof niet goed genoeg begrepen, omdat het tempo in de klas te hoog ligt, omdat ze de uitleg van de
leerkracht niet begrijpen of omdat er niet goed genoeg geoefend is. In de bijles wordt de lesstof
nogmaals rustig doorgenomen, net zolang totdat de leerling het begrijpt.
Ik ondersteun bij huiswerk en zorg dat er voldoende aandacht is voor de lesstof die wordt behandeld
bij toetsen. Er wordt tevens gewerkt aan de studievaardigheden van de leerling. Er wordt o.a.
aandacht besteed aan leren leren, teksten samenvatten en een planning maken. De begeleiding vindt
plaats in een één-op- één setting.
Preteaching:
Daarnaast is er ook aandacht voor preteaching. Ik bespreek bepaalde onderdelen/vakken alvast met
uw kind, voordat de leerstof in de klas behandeld wordt. Op deze manier krijgt uw kind 2 keer de
instructie, wat kan bijdragen aan wat meer zekerheid en vertrouwen bij uw kind.
Het grote verschil tussen remedial teaching en bijles is de benadering van de begeleiding. Bijles is
gericht op de inhoud van de lesstof. Remedial teaching is gericht op wat een kind nodig heeft om
vooruitgang te boeken.
Voordat u kiest voor remedial teaching of bijles voor uw kind, is het van belang na te gaan wat voor
soort hulp uw kind nodig heeft. Als voor uw kind een duwtje in de rug voldoende is, kan er gekozen
worden voor bijles. Wanneer de leerproblemen hardnekkiger zijn, is remedial teaching wellicht een
passendere uitkomst.
Huiswerk begeleiding
Sommige kinderen vinden het lastig om een planning te maken met het huiswerk wat ze van
school krijgen. Voor leerlingen uit de bovenbouw van het basisonderwijs en de onderbouw van
het voortgezet onderwijs is er Bij Annemart ruimte voor huiswerkbegeleiding. Deze begeleiding
vindt plaats in groepjes van maximaal 4 leerlingen.
Samen met uw kind ga ik aan de slag met het werken in een agenda, kijken we naar een planning
en kunnen we al een begin maken met het huiswerk. In een rustige omgeving maakt de leerling
het huiswerk. Moeilijkheden die de leerling ervaart met de leerstof worden tevens behandeld.
Doordat er gewerkt wordt in kleine groepjes is er veel ruimte voor hulp en ondersteuning bij
vakken waar extra hulp gewenst is. Natuurlijk is deze vorm van huiswerk begeleiding ook goed te
combineren met een paar extra individuele bijles-sessies.
Preteaching:
Daarnaast is er ook aandacht voor preteaching. Ik bespreek bepaalde onderdelen/vakken alvast
met uw kind, voordat de leerstof in de klas behandeld wordt. Op deze manier krijgt uw kind 2
keer de instructie, wat kan bijdragen aan wat meer zekerheid en vertrouwen bij uw kind.
Wanneer er voor pre-teaching wordt gekozen wil ik graag weten welke lesmethoden er gebruikt
worden op school en waar ze zijn gebleven in de lesstof.
Doorstroomtoets-training
In kleine groepjes van maximaal 4 leerlingen krijgt uw kind persoonlijke begeleiding in vijf sessies van
1,5 uur. Voor slechts €200 helpen we kinderen om beter voorbereid, met meer zelfvertrouwen en
minder spanning de toets in te gaan.