Zo ga jij met zelfvertrouwen en plezier naar school
Remedial Teaching
Ouders kunnen hun kind aanmelden
Bij Annemart voor een telefonisch intakegesprek. Het intakegesprek is kosteloos. Tijdens het intakegesprek bespreken we de specifieke hulpvraag van uw kind en bekijken we samen of ik passende begeleiding kan bieden. Een belangrijk doel van de intake is dat ouders en kind het vertrouwen krijgen stappen vooruit te kunnen maken en er een goed gevoel is
Bij Annemart.
Tijdens het rt-traject wordt er gewerkt volgens de cyclus van handelingsgericht werken: signalering, diagnostisering, remediëring en evaluatie. Door middel van didactisch onderzoek wordt een beeld verkregen van het niveau van het kind. Deze gegevens vormen uitgangspunt voor de opzet van de begeleiding.
Wanneer de begeleiding wordt opgestart, zal er een handelingsplan gemaakt worden. In het handelingsplan staat o.a. het beginniveau van de leerling beschreven en aan welke doelen er gewerkt gaat worden. De begeleiding vindt wekelijks plaats op de praktijk in Oisterwijk. Behalve didactische begeleiding is sociaal-emotionele ondersteuning een belangrijk onderdeel van de aanpak. Door te leren doorzetten maar vooral door positieve feedback en te werken aan succeservaringen worden zelfvertrouwen en motivatie vergroot. Dit zorgt voor een positieve instelling en vermindert faalangst.
Gedurende de uitvoering van het handelingsplan zijn er steeds tussentijdse evaluaties en gesprekken met ouders en/of school om de vorderingen bij te houden.
De duur van het gehele rt- traject is afhankelijk van de vorderingen maar ook van de aard van het probleem of problemen. De doelen worden gemiddeld genomen gesteld voor een periode van drie tot vier maanden waarna een evaluatie plaatsvindt.
Wat is remedial teaching?
Bijles en studiecoaching
Voor leerlingen in het voortgezet onderwijs is de aanpak gericht op vakinhoudelijke ondersteuning waarbij zoveel mogelijk wordt aangesloten bij de methode van de onderwijsinstelling. Bij bijles wordt de lesstof meestal herhaald op dezelfde wijze zoals deze op school wordt aangeboden.
Bijles is voor leerlingen die moeite hebben met een bepaald (onderdeel van een) vak. Zij hebben de stof niet goed genoeg begrepen, omdat het tempo in de klas te hoog ligt, omdat ze de uitleg van de leerkracht niet begrijpen of omdat er niet goed genoeg geoefend is. In de bijles wordt de lesstof nogmaals rustig doorgenomen, net zolang totdat de leerling het begrijpt.
Ik ondersteun bij huiswerk en zorg dat er voldoende aandacht is voor de lesstof die wordt behandeld bij toetsen. Er wordt tevens gewerkt aan de studievaardigheden van de leerling. Er wordt o.a. aandacht besteed aan leren leren, teksten samenvatten en een planning maken.
Preteaching:
Daarnaast is er ook aandacht voor preteaching. Ik bespreek bepaalde onderdelen/vakken alvast met uw kind, voordat de leerstof in de klas behandeld wordt. Op deze manier krijgt uw kind 2 keer de instructie, wat kan bijdragen aan wat meer zekerheid en vertrouwen bij uw kind.
Het grote verschil tussen remedial teaching en bijles is de benadering van de begeleiding. Bijles is gericht op de inhoud van de lesstof. Remedial teaching is gericht op wat een kind nodig heeft om vooruitgang te boeken.
Voordat u kiest voor remedial teaching of bijles voor uw kind, is het van belang na te gaan wat voor soort hulp uw kind nodig heeft. Als voor uw kind een duwtje in de rug voldoende is, kan er gekozen worden voor bijles. Wanneer de leerproblemen hardnekkiger zijn, is remedial teaching wellicht een passendere uitkomst.
Huiswerk begeleiding, inclusief bijles en studie coaching
Huiswerkbegeleiding: sommige kinderen vinden het lastig om een planning te maken met het huiswerk wat ze van school krijgen.
Voor leerlingen uit de bovenbouw van het basisonderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs is er
Bij Annemart ruimte voor huiswerkbegeleiding. Deze begeleiding vindt plaats in groepjes van maximaal 5 leerlingen.
Samen met uw kind ga ik aan de slag met het werken in een agenda, kijken we naar een planning en kunnen we al een begin maken met het huiswerk.
In een rustige omgeving maakt de leerling het huiswerk.
Moeilijkheden die de leerling ervaart met de leerstof worden tevens behandeld.
Doordat er gewerkt wordt in kleine groepjes is er veel ruimte voor hulp en ondersteuning bij vakken waar extra hulp gewenst is. Natuurlijk is deze vorm van huiswerk begeleiding ook goed te combineren met een paar extra individuele bijles-sessies.
Preteaching:
Daarnaast is er ook aandacht voor preteaching. Ik bespreek bepaalde onderdelen/vakken alvast met uw kind, voordat de leerstof in de klas behandeld wordt. Op deze manier krijgt uw kind 2 keer de instructie, wat kan bijdragen aan wat meer zekerheid en vertrouwen bij uw kind.
Wanneer er voor pre-teaching wordt gekozen wil ik graag weten welke lesmethoden er gebruikt worden op school en waar ze zijn gebleven in de lesstof.
Cito / IEP training
Er zal met de leerling geoefend gaan worden met de taakaanpak. De leerling herkent de vraagstelling en zijn zelfvertrouwen zal groeien in een toetssituatie.
Deze begeleiding vindt plaats in groepjes van maximaal 5 leerlingen. Doordat er gewerkt wordt in kleine groepjes is er veel ruimte voor hulp en ondersteuning bij vakken waar extra hulp gewenst is.