Wat is remedial teaching?
Remedial teaching is gespecialiseerde begeleiding van leerlingen met leerproblemen en/ of leerstoornissen. Leerproblemen zijn bijvoorbeeld het meer dan gemiddeld moeite hebben met leren, spellen, technisch en/of begrijpend lezen, rekenen of taalbegrip in het algemeen.
Een leerprobleem kan verschillende oorzaken hebben, bijvoorbeeld een verkeerde manier van leren. Maar ook een leerachterstand of een taalachterstand kunnen de oorzaak blijken van leerproblemen. Ook kan er sprake zijn van een leer- of ontwikkelingsstoornis zoals dyslexie, dyscalculie, ADHD of autisme.
Er is een duidelijk verschil tussen remedial teaching en bijles. Bijles is een herhaling van de lesstof (re-teaching). Remedial teaching heeft tot doel de leerling zo te ondersteunen dat hij/zij met een leerprobleem of leerstoornis toch het onderwijs op eigen niveau, op de eigen school, kan blijven volgen (remediëren).
Leerproblemen hebben vaak ook gevolgen, bijvoorbeeld voor het gedrag of voor het zelfbeeld van het kind. Door onder andere het creëren van succeservaringen speelt de remedial teacher hierop in. Kinderen met faalangst of andere sociaal-emotionele problematiek kunnen tevens gebaat zijn bij remedial teaching.
Sommige leerproblemen zijn tijdelijk. Een kind heeft om bepaalde redenen een achterstand in leerstof opgelopen en mist hierdoor vaardigheden om zich verder in de leerstof te ontwikkelen. Dan kan in samenwerking met de remedial teacher de achterstand weer ingehaald worden.
De remedial teacher werkt intensief met de leerling gericht op de specifieke behoeften van de leerling. Iedereen krijgt dus individuele begeleiding op maat. Remedial teaching gaat uit van wat een leerling wél kan en bouwt daar stapje voor stapje op verder. Dat geeft de leerling zelfvertrouwen en helpt hem/haar weer op weg.